Home » TERAPIA ZAJĘCIOWA

TERAPIA ZAJĘCIOWA

Jest jedną z form usprawniania rehabilitacyjnego polegającą na dostosowaniu odpowiedniego zajęcia, czynności do możliwości psychofizycznych mieszkańca, jego stanu zdrowia, zainteresowań, potrzeb, chęci w formie indywidualnej lub grupowej. Wszystko po to by utrzymać, poprawić lub wypracować na nowo sprawność potrzebną do lepszego funkcjonowania w społeczeństwie. Terapia prowadzona jest w dwóch pracowniach ogólnie usprawniających i jednej specjalnie dedykowanej dla osób u których zdiagnozowano zaburzenie pamięci typu Alzheimer. Ponadto terapia prowadzona jest także w pokojach mieszkańców.

Spośród różnych metod i technik realizowanych w Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Kielcach największą popularnością cieszą się:

W ramach ergoterapii:

  • Krawiectwo – szycie rzeczy użytkowych, zabawkarstwo
  • Tkactwo – tkanie igłą gobelinową, wyplatanie makiet
  • Stolarstwo – prace w drewnie: płaskorzeźby, rzeźby
  • Dziewiarstwo – szydełkowanie, robienie na drutach
  • Wikliniarstwo, koszykarstwo
  • Filcowanie na mokro i sucho
  • Haftowanie

W ramach arteterapii:

  • Rysunek
  • Malarstwo
  • Rzeźba – rzeźbienie w drewnie i masie plastycznej i papieroplastyka;
  • Sztuki użytkowe – witraż, collage;
  • Zdobnictwo i dekoratorstwo – florystyka, dekoracje okolicznościowe;
  • Muzykoterapia – techniki: słuchanie muzyki relaksacyjnej i aktywizującej, śpiew;
  • Biblioterapia – głośne czytanie fragmentów lub całości książki czy tekstu przez mieszkańców i rozmowa po przeczytaniu, słuchanie tekstów biblioterapeutycznych aktywizujących bądź relaksacyjnych, poezjoterapia

W zakresie socjoterapii możemy wyróżnić następujące metody:

  • Ludoterapia / zabawo terapia – techniki: zabawy manipulacyjne, zabawy tematyczne,
  • Terapia ruchem (kinezyterapia); techniki: ćwiczenia manipulacyjne, ćwiczenia
  • Rekreacja;techniki: terapia przez spacery po lesie,wieczorki taneczne,zabawy
  • Ćwiczenia rewalidacyjne, trening funkcji poznawczych , trening percepcji zabawy konstrukcyjne, zabawy i gry dydaktyczne, zabawy ruchowe rozwijające sprawność kończyn górnych i dolnych, trening orientacji w czasie i przestrzeni, rozrywki sportowe, nauka czynności życia codziennego i gry zespołowe, zwiedzanie galerii, muzeów, bywanie na wernisażach,uczestniczenie w występach artystycznych,sportowych wzrokowej, słuchowej , dotykowej, orientacji w czasie i przestrzeni, integracji sensoryczna
  • Nauka obsługi komputera i korzystania z internetu